چهارمین نشست فقه پژوهی خانواده: فقه منظومهای و فقه تمدنی و بازتاب آن در نهاد خانواده
در ادامه سلسله نشستهای گروه فقه و حقوق اسلامی، چهارمین نشست فقه پژوهی خانواده با عنوان "فقه منظومهای و فقه تمدنی و بازتاب آن در نهاد خانواده" با ارائه دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی، عضو هیات علمی پردیس خواهران و با همکاری انجمن فقه و حقوق خانواده ایران در روز یکشنبه 9 تیر برگزار شد.
دکتر عظیم زاده در این نشست تخصصی، در جمع استادان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی داخل و خارج از دانشگاه به تبیین فقه منظومهای، اهمیت و مراتب منظومهسازی در فقه پرداخت.
وی در ادامه ضمن تشریح مدل منظومه سازی خرد، میانی و کلان، به پاسخ سوالاتی شامل هدف از منظومهسازی در فقه چیست و چه مراتبی دارد، مفهوم و مختصات نظامسازی در فقه چیست، مؤلفههای تمدن سازی کدام است و فقه چه نقشی در تمدن سازی دارد و اساسا فقه تمدنی چه مفهوم و کارکردی دارد مبادرت کرد.
عضو هیات علمی پردیس خواهران در ادامه تصریح نمود: تمدن رابطه تنگاتنگی با فقه دارد. جنس و جوهر تمدن اسلامی مبتنی بر علم و ایمان و آزادی و عدالت در محور توحید است؛ اما جوهر و تمدن غربی مبتنی بر لیبرالیسم بر پایه سرمایهداری و عدالت اجتماعی مبتنی بر مدرنیزاسیون است. تمدن اسلامی بر عوامل زمینهای متعددی که شاخصترین آنها عبارتند از اتکا بر عقلانیت دینی، اعتماد به نفس و خودباوری دینی و ملی، خلاقیت، آینده پژوهی و آیندهنگاری و آینده سازی، شناخت تمدنهای رقیب و رقابت تمدنی استوار است.
وی در پایان تصریح نمود: از جمله استلزامات فقه تمدن ساز، نگاه اجتهادی متوازن به دانشهای اسلامی، ارائه الگوی سبک زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی است و چه بسا روا باشد که بگوییم اگر تمدن اسلامی را با فرآورده و محصولاتش بشناسیم و تبیین نماییم؛ تمدن اسلام، تمدن فقه است. فقه، رفتارسازی و جامعهسازی میکند و گستره آن به فرهنگ، صنعت، و تکنولوژی میرسد.
نظر شما :