مبادی و مسائل فقه تربیتی بررسی شد
سومین پیش نشست همایش ملی فقه و تربیت با عنوان "بررسی اجمالی مبادی و مسائل فقه تربیتی" با همکاری انجمن فقه و حقوق خانواده ایران و با سخنرانی دکتر صدیقه مهدوی کنی، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در جمع اساتید گروه فقه و علوم تربیتی، روز سه شنبه 25 اردیبهشت 97 در پردیس خواهران برگزار شد.
دکتر مهدوی ضمن بیان اینکه برگزاری پیش نشست ها حول این موضوع زمینه ساز ایجاد برنامه درسی این رشته دانشگاهی و برگزاری همایش ملی فقه و تربیت است تصریح کرد: این نشست ها نقاط اشتراک این دو حوزه را برای انجام پژوهش های علمی در این عرصه برای اساتید و پژوهشگران و محققان باز می کند.
هیئت علمی پردیس خواهران ضمن اشاره به دیدگاه های دکتر اعرافی در این زمینه و وجود رابطه و تعامل بین این دو حوزه علمی و قلمروی آن به دو رویکرد مختلف در این راستا اشاره کرد و گفت: در یک دیدگاه حرکت از علوم و رفتارهای تربیتی به سمت احکام فقهی است و در دیدگاه دیگر حرکت از احکام فقهی به سمت علوم تربیتی با حفظ چارچوب فقه و هویت علمی آن است.
دکتر مهدوی در این راستا تصریح نمود: فقه تربیتی تعیین حکم شیوه و روش و وضعیت رفتارهای صادر شده در مقام تعلیم و تربیت است و نیازمند رجوع و استفاده از منابع مختلف شامل تفسیر تربیتی قرآن، تفسیر تربیتی احادیث و تحلیل تربیتی اعتقادات، احکام و اخلاق اسلامی است.
وی در این زمینه به مسائل فقه تربیتی در باب تعلیم و تعلم و تربیت پرداخت و خاطر نشان کرد: باب تعلیم و تربیت به بحث معلم و شاگرد و مربی و متربی می پردازد و باب تربیت به دو بخش متولیان تربیت و ساحت های تربیت تقسیم بندی می شود.
دکتر مهدوی کنی ضمن برشماردن بخش متولیان تربیت به بخش های خانواده، حکومت، نخبگان و عالمان دینی و جامعه به تبیین هر بخش به طور مجزا پرداخت.
وی در پایان ضمن تعامل علمی با اساتید حاضر در جلسه با ذکر مثال هایی به توضیح و تشریح ساحت های مختلف تربیتی شامل ساحت تربیت اعتقادی، اخلاقی، جسمانی، جنسی، اجتماعی و اخلاقی مبادرت نمود.
نظر شما :