کاربرد قواعد فقهی در تربیت اسلامی بررسی شد
دومین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه و تربیتی با عنوان "کاربرد قواعد فقهی در تربیت اسلامی" از سوی معاونت پژوهشی و فناوری و با همکاری انجمن فقه و حقوق خانواده ایران در روز سه شنبه 4 اردیبهشت در پردیس خواهران برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید بهشتی، استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی و سخنران نشست در جمع اساتید و پژوهشگران حوزه فقه و علوم تربیتی ضمن بیان تعریفی از تربیت اسلامی به انواع استعدادهای مختلف شامل ادراکی، میلی، ارادی و عملی اشاره کرد و گفت: تربیت اسلامی هر گونه اقدام هدایت گرانه است که برای اظهار، ابقاء و اکمال استعدادهای انسان به کار می رود.
وی در ادامه به منابع تربیت اسلامی شامل قرآن، سنت و عقل اشاره کرد و افزود: تربیت اسلامی سبب هدایت انسان میشود و حاصل آن پرورش انسان با تقوا و با عمل صالح است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در همین راستا با ذکر مثالی نقش دانش اسلامی را تبیین کرد و گفت: دانش تربیت اسلامی اصولی دارد. این اصول به صورت گزارههای کلی و توصیفی هستند و معیار و راهنمای عمل تربیتی هستند. این اصول جامع و مشمول هستند و در مکانها و زمانها تغییر نمیکنند و حتی اگر شکل بیان آنها خبری باشد، جنبه توصیفی و تکلیفی دارند.
حجت الاسلام دکتر بهشتی در این باره تصریح کرد: قواعد فقهی که به وسیله فقهای اسلام به ویژه عالم تشیع شکل گرفته است و به صورت یک ذخیره علمی درآمده است میتواند در تربیت اسلامی در قالب اصول به کار رود.
وی در ادامه با بیان قواعد فقهی مانند قاعده نفی سبیل و قاعده لا ضرر و لا ضرار به استخراج نکات تربیت اسلامی از آنها پرداخت و این قواعد را از اصول تربیت اسلامی دانست.
دکتر بهشتی در پایان جلسه ضمن پاسخ به پرسش حاضرین خاطر نشان کرد: بسیاری از این قواعد مبنای عقلایی دارد. در نتیجه دانش تربیت اسلامی و فلسفه تربیت اسلامی یک دانش عقلایی است. به عبارتی میتوان اینها را با زبان تبیین بیان کرد و مورد استفاده قرار داد.
نظر شما :